Považská na Facebook-u Púchov Ilava a okolie Dubnica

V Matador Industries sme otvorení novým riešeniam

Minulý rok bol významný nielen pre Matador Industries, ale pre celú skupinu Matador. Okrem toho, že oslávili 111. výročie založenia značky Matador, pripravili a zaviedli do života jednu významnú zmenu vo fungovaní Matador Industries a.s. Ing. Karol Komárňanský, riaditeľ firmy a podpredseda predstavenstva.

Čo podstatné sa v štruktúre udialo?

- Matador Industries a.s. v minulosti pozostával z troch relatívne nezávislých divízií – Divízia Všeobecného strojárstva, Divízia Nástrojov a Divízia priemyselnej automatizácie, ktoré fungovali pod spoločnou hlavičkou Matador Industries a.s. Napriek spomínanej relatívnej nezávislosti bola činnosť divízií úzko previazaná z pohľadu ekonomického, ale aj manažérskeho riadenia. Od 1. januára 2017 fungujú ako tri samostatné spoločnosti, so samostatnými štruktúrami a samostatným hospodárením. Výsledkom tohto je úplná transparentnosť nákladových tokov a možnosť lepšie sa presadzovať na trhu z pohľadu úzkej špecializácie jednotlivých spoločností. Takže okrem Matador Industries a.s., ktorá zameriava svoju činnosť na všeobecné strojárstvo, vznikla spoločnosť Matador Tools, s.r.o., úzko špecializovaná na výrobu lisovacích nástrojov pre automobilový priemysel, a spoločnosť Matador Automation, s.r.o., ktorá sa špecializuje na výrobu vysoko automatizovaných výrobných liniek pre automobilový priemysel, od návrhu a konštrukcie až po finálnu montáž a oživenie u zákazníka.

Aké pohyby sa udiali na svetových trhoch a do akej miery vás to ovplyvnilo?

- V poslednej dobe, samozrejme, pozorujeme pohyby na svetových trhoch, aj čo sa cien ropy alebo iných komodít týka. Na našu výrobu má vplyv najmä zvyšujúca sa cena ocele, a teda hutného materiálu. Tieto negatívne vplyvy sa snažíme eliminovať niekoľkými spôsobmi. Za zmienku stojí najmä naša snaha o diverzifikáciu výroby, optimalizáciu našich interných procesov a v neposlednom rade vyjednávanie s našimi dodávateľmi. Taktiež snaha o to, aby nás takéto veci zasahovali a ovplyvňovali čo najmenej.

Slovensko je mekkou automobilizmu. Aj keď ste výrobu diverzifikovali, značná časť produkcie smeruje do segmentu automotive. Máte viazané objednávky aj na nové značky, ktoré dostali priestor na slovenskom trhu?

- Naša produkcia je diverzifikovaná a neorientuje sa len na segment automobilizmu. Ale ak hovoríme konkrétne o automobilovom priemysle, a to nielen na Slovensku, vždy a všade sa usilujeme byť spoľahlivým a stabilným dodávateľom pre našich partnerov a neustále sa snažíme spoluprácu rozvíjať. A to s automobilkami, ktoré na slovenskom trhu pôsobia niekoľko rokov až desaťročí, ale aj s tými, ktorí sú na Slovensku noví. Snahou je spolupracovať so všetkými automobilkami etablovanými na trhoch, vrátane slovenského trhu.

Úzko spolupracujete so Škodovkou v ČR. Naďalej tvorí značný podiel biznisu?

- Áno, Škoda Auto je naším významným zákazníkom a v tomto chceme a budeme naďalej pokračovať. Je to partner, v ktorom vidíme aj do budúcnosti veľký potenciál a ktorý nás neustále presviedča svojimi inovatívnymi riešeniami o tom, že toto rozhodnutie je správne a má budúcnosť. A to pre všetky tri naše spoločnosti. V Matador Industries sme pre nich partnerom pri vývoji a výrobe, napríklad automatických manipulátorov, Matador Tools vyrába pre ŠA značnú časť lisovacích nástrojov, a takisto Matador Automation je pre Škodovku významným partnerom v oblasti automatizácie zvárania alebo vo všeobecnosti spájania jednotlivých komponentov, pretože už dávno sa nedá hovoriť len o zváraní. Takže len zopakujem, ŠA je pre nás jedným s najdôležitejších partnerov a v spolupráci s ňou budeme naďalej pokračovať a chceme ju aj naďalej rozvíjať.

Z dôvodu udržania konkurencie schopnosti ste zaviedli systém Matador Tuning, ktorý mal zabezpečiť optimalizáciu procesov. Do akej miery ste v praxi úspešní?

- Matador Tuning vznikol na základe logickej potreby optimalizácie výrobných procesov, ale nielen tých, s cieľom nerobiť veci zbytočne, a teda znižovať náklady tam, kde to je možné. Tento optimalizačný proces však nie je niečo, čo urobíte raz a poviete si hotovo. Matador Tuning ako proces, ktorý bol naštartovaný v minulosti, je len súčasťou nikdy sa nekončiaceho procesu neustáleho zlepšovania. Stále je čo zlepšovať, a nikdy sa nesmiete uspokojiť s aktuálnym stavom. Stále je potrebné hľadať nové a nové príležitosti na zlepšenie. Iba tak dokážete reagovať na vývoj trhu, tlak konkurencie a neustále sa meniace potreby vašich zákazníkov. Preto aj naďalej pokračujeme v optimalizácii našich procesov. Zameriavame sa, samozrejme, na výrobné aj nevýrobné, podporné, procesy.

Nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily sa stáva pre mnohé firmy limitujúcim faktorom rozvoja. Aká je momentálna situácia v dubnickom Matadore?

- Každodenne sa stretávame s rovnakými problémami a výzvami ako všetci ostatní, ktorí sa pohybujú v našej sfére. Nedostatok pracovnej sily sa na Slovensku začal prejavovať už pár rokov dozadu, ale nikdy nebol problém taký masívny ako dnes a aký bude v blízkej budúcnosti. Niektoré spoločnosti sa rozhodli svoju situáciu riešiť dovozom ľudí so zahraničia, či už blízkeho alebo vzdialeného, myslím tým aj krajiny, ktoré nie sú súčasťou Európskej únie. Matador ako skupina, do ktorej patríme aj my v Dubnici, sa rozhodol ísť inou cestou. V spolupráci s VW a Siemensom sme založili Duálnu akadémiu. Vznikla pri Strednej odbornej škole automobilovej v Bratislave, ktorá sa transformáciou od septembra 2016 stala Súkromnou strednou odbornou školou automobilovou – Duálna akadémia. Matador v Duálnej akadémii reprezentuje 5 žiakov v dvoch odboroch: mechanik elektrotechnik a mechanik mechatronik. V Dubnici nad Váhom spolupracujeme so Strednou odbornou školou. Učebné zmluvy o duálnom vzdelávaní má podpísaných 8 žiakov v dvoch odboroch: nástrojár a mechanik nastavovač.

Je nám jasné, že bez výchovy vlastnej mladej generácie by sme asi nemali šancu uspieť. Preto sa aj naďalej budeme sústreďovať na výchovu mladej generácie strojárov v našej fabrike a podporovať ich vzdelávanie.

Má opodstatnenie združenie DubTech? Plní účel?

- Aktivita združenia DubTech je momentálne v útlme, ale stále má potenciál. Požiadavka združených firiem bola na zriadenie občianskeho združenia pri SOŠ v Dubnici nad Váhom a vytvorenie platformy, cez ktorú by súkromné firmy mohli školu podporiť formou finančných alebo materiálnych darov. Toto bolo zrealizované. Následne má SOŠ prostredníctvom združenia a vlastného personálu vyvíjať aktivity, ku ktorým majú byť predstavitelia DubTech prizývaní a spoločne propagovať zamestnanosť v strojárskych odboroch v regióne. Úprimne – často sa však stretáme s tým, že firmy propagujú aj na spoločných akciách najmä seba, nie združenie DubTech ako celok. Toto bolo na spoločnom stretnutí zástupcov spoločností otvorene kritizované.

Ste otvorení zahraničnej pracovnej sile?

- V princípe platí, že v prípade, ak budeme schopní vlastnou výchovou a vzdelávaním mladých ľudí nahrádzať našich skúsených zamestnancov, ktorí sa blížia k dôchodkovému veku, a budeme schopní podľa trhových požiadaviek dopĺňať nových pracovníkov z okolia, tak nie. Ale sme, pochopiteľne, v prípade nevyhnutnej potreby otvorení a pripravení aj na iné riešenia.

Ďalšie články z rubriky Firemný špeciál


Najčítanejšie správy

Považská Bystrica

Krúpy, dážď a o chviľu sa už valila voda do dvorov

Divoká voda, na ktorú sa dnes po búrke zmenil nenápadný potok v Zbore, zanechala v dvoroch poriadnu spúšť. Brala všetko, čo jej prišlo do cesty.

Majú zámer s parkom pred nemocnicou

Radnica má v pláne robiť niečo s parkom pred nemocnicou. Pripravuje zámenu nehnuteľností.

Hrozí zrútenie vozovky

Medzi Horným a Dolným Milochovom, častiach Považskej Bystrice, kde robia práce na rekonštrukcii železničnej trate, hrozí zrútenie vozovky. Musia robiť sanačné práce. Doprava bude preto v nočných hodinách obmedzená.

Zo života sa vytráca skromnosť

Keby ste chceli určiť vek Antónie Kováčikovej z Horoviec na pohľad alebo podľa rozhovoru s ňou, určite by ste povedali aspoň o dva krížiky menej. A predsa, 11. mája oslávila krásne sté narodeniny.

Dvadsaťštyri hodín v sedle

Prvý tím Lednických koní začal Česko -slovenskú sériu víťazne

Blízke regióny

Po rokoch meškania prešiel po novom moste prvý vlak

Železnice Slovenskej republiky sprevádzkovali po viac ako dvoch rokoch meškania nový železničný most v Trenčíne. Krátko po deviatej po ňom prešiel prvý vlak v smere z Košíc do Bratislavy.

Mladík omámil a obťažoval dievčinu, hrozí mu až pätnásť rokov

Trenčianski policajti obvinili 19-ročného Tomáša z Trenčína za sexuálneho násilia v štádiu pokusu.

Dedinský Ronaldo: Laco Kramár sa zavesil do vzduchu ako CR7 (+VIDEO)

Jeho tímu sa veľmi nedarí, pretože je na poslednom mieste. Jemu to však nevadí a predviedol nádherný futbalový moment.

Pri nehode kamióna a traktora sa zranili obaja vodiči

Obe vozidlá zostali po nehode uviaznuté v priekope.

Po bezdomovcoch kultúra. Hájovňa chce byť novým kultúrnym bodom

Vo vznikajúcom komunitnom centre v Žiline chystajú prvé podujatia.

Všetky správy

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Lipšicova advokátka: S takým postupom prokuratúry som sa ešte nestretla

Exposlanec zrazil 72-ročného chodca v septembri. Hrozí mu za to trest na dva až päť rokov väzenia.

Bankár: Bezúročné pôžičky nie sú charita. Slúžia na prilákanie

Martin Techman tvrdí, že polovica hypoték už čoskoro zdražie.

V stane pod vrcholom Everestu našli štyri mŕtve telá

Telá našli záchranári, ktorí sa vydali pre telo slovenského horolezca Vladimíra Štrbu.

Cíger neprišiel diskutovať s Lintnerom, Kohútovi povie, aby odstúpil

Reprezentačný tréner má v stredu absolvovať diskusiu s prezidentom SZĽH Martinom Kohútom.

Kam vyraziť