PÚCHOV. Nová stanica je po kompletnej prestavbe v užívaní vyše roka. Týždenne cez ňu prejde 600 osobných vlakov a rýchlikov, frekvencia cestujúcich, ktorí nastupujú a vystupujú, je približne 9000 za týždeň. Napriek jej modernému a atraktívnemu vzhľadu, na ktorý môžu byť Púchovčania hrdí, im však stále chýbajú súvisiace služby.
Kedysi aspoň reštauračný vozeň, teraz nič
Priestory pre stánky s tlačou či občerstvením zívajú prázdnotou. Ľudia si musia vystačiť so zásobami z domu. „Dochádzam denne do Žiliny, občerstvenie si kupujem až na žilinskej stanici. Tu nič také nie je, aj keď je tu na to miesto. Myslel som, že si pomôžeme, keď postavia novú stanicu. Máme kde sedieť, ale s prázdnymi rukami. Kedysi tu bol aspoň odstavený reštauračný vozeň s bufetom“ hovorí Jozef Lednický z Púchova.
Situácia sa nepozdáva ani ľuďom, ktorí prestupujú do Čiech. „Ide ma roztrhnúť. Prípojný vlak nás nepočkal, lebo sme meškali. Teraz tu musíme čakať ďalšiu hodinu a pol. Nie je si kde sadnúť, nie je sa kde napiť. Majú to tu veľmi zle vymyslené,“ kritizuje Jiří Jambora z Olomouca.
Pri výstavbe sa s priestorom nepočítalo
Priestory nie sú predpripravené na prevádzku služieb. „V schválenej projektovej dokumentácii v rámci výstavby objektu železničnej stanice nebol naplánovaný priestor, ktorý by sa mohol dať do prenájmu pre staničnú reštauráciu, bufet či kaviareň,“ vysvetľuje Martina Pavlíková, hovorkyňa Železníc SR.
Dodáva, že budova bola postavená z eurofondov a pri nich je možné preplácať len objekty a miestnosti súvisiace s ich technologickou prevádzkou.
Ponuka na automaty bola, k realizácii nedošlo
Železnice ponúkli už minulý rok na prenájom niektoré priestory. Dokonca vybrali víťaza ponukového konania, ten však zámer nerealizoval. „Uskutočnili sme ponukové konanie na prenájom plochy vo vestibule stanice za účelom umiestnenia a prevádzkovania troch kusov automatov na občerstvenie. Vyhlásené bolo pred rokom,“ informuje Pavlíková.
Prevádzkovateľa vybrali, avšak samotné zriadenie automatov pre cestujúcu verejnosť je možné až po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia ministerstva dopravy a výstavby. Ministerstvo totiž povoľuje zmenu účelu užívania časti stavby. „Rozhodnutie ministerstva si bol povinný vybaviť nájomca v zmysle nájomnej zmluvy. Pretože nájomca nepredložil rozhodnutie v lehote stanovenej podľa nájomnej zmluvy, tá zanikla,“ vysvetlila Pavlíková.
Hľadajú nového prevádzkovateľa
Železnice o probléme vedia, od februára vyberajú nového prevádzkovateľa automatov s občerstvením.
„Momentálne je od 22. februára zverejnené nové ponukové konanie na prenájom plochy pre umiestnenie automatov. Až do vyhodnotenia ponukového konania nie je možné poskytnúť informácie o jeho priebehu ani žiadne iné informácie, ktoré by mohli ovplyvniť výsledky vyhodnotenia,“ informovala Pavlíková.
Prenájom majetku v správe železníc je možný len formou ponukového konania. „Pri určovaní cien za prenájom daných nehnuteľností sa vychádza z interných cenových predpisov vyhlasovateľa,“ informovala Pavlíková.
Autor: Peter Lengyel