POVAŽSKÁ BYSTRICA/PÚCHOV. Rozostavaný úsek železnice je stavebne veľmi zaujímavý a rekonštrukcia má priniesť zrýchlenia dopravy. Stavba sa však nepríjemne dotkne obyvateľov v oblastiach, kde sa bude realizovať.
Zvýšenie rýchlosti
Rekonštrukcia trate sa začala len na jeseň, momentálne prebiehajú prípravné práce.
„Plánovaný čas výstavby je 40 mesiacov,“ uviedla Martina Pavlíková, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky. „Predpokladáme, že po ukončení celého úseku Púchov – Považská Teplá budú vlaky z Bratislavy do Žiliny môcť využívať rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu,“ ďalej vysvetlila.
Zaujímavý úsek
Rozostavaný úsek železnice je stavebne veľmi zaujímavý, nachádzať sa tu bude niekoľko mostov.
„Hneď na začiatku stavby je zaujímavý šesťpoľový oceľový most, ktorý bude pokračovať ďalším mostom budovaným spôsobom letmej betonáže,“ uviedol stavbyvedúci Vladimír Samek zo Združenia Nimnica. Most zaústi do západného portálu tunela Diel, ktorý má mať dĺžku 1082 metrov. Vlaky z neho budú vychádzať na 600 metrov dlhú estakádu ponad Nosickú priehradu.
„Dĺžkou, spôsobom výstavby i zakladania je tento most na Slovensku jedinečný. Iba na ďalších 600 metroch sa teleso novej trate stretne s pôvodnou trasou, potom prejde do ďalšieho tunela Milochov,“ povedal Samek.
Asanácie, zeleň a zastávka
Hoci je stavba významnou investíciou v regióne, výstavba prináša aj negatívne zásahy do prostredia a kvality života obyvateľov regiónu.
Pre niektorých obyvateľov ide o dočasné obmedzenia, pre mnohých o trvalé zmeny. Viacerých obyvateľov čaká zmena adresy.
Budovanie železnice si totiž vyžiadalo aj demoláciu stavieb, vrátane obytných domov v Milochove a Nimnici. Časť obyvateľov bola finančne odškodnená, ostatným postavia nové ubytovanie.
Pre výstavbu zmizne tiež vyše štyritisíc stromov a približne 28 kilometrov štvorcových krovín. „Spoločenská hodnota bola vyčíslená na 2,26 miliónov eur, ktorú železnice uhradili jednotlivým obciam,“ doplnila Pavlíková.
Trvalým negatívnym dopadom bude po dokončení aj úplné zrušenie zastavovania osobných vlakov v Milochove. Trať totiž neprechádza pôvodným telesom, a hoci sa mala zastávka najskôr posúvať, dnes je už rozhodnuté, že nebude vôbec.
Dopady výstavby
Obyvatelia sa tiež obávajú zlých precedensov z výstavby diaľnice, či výstavby železničných tratí v iných regiónoch. Ide najmä o zhoršené životné prostredie, hluk, špinu a pohyb ťažkých vozidiel v obytných zónach.
Veľkou obavou je aj „naťahovanie“ výstavby, na ktoré momentálne doplácajú obyvatelia Trenčína, kde sa malo rekonštruovaným úsekom už dávno jazdiť.
„Snažíme sa, aby sa situácia z Trenčína pri tejto stavbe neopakovala, aj preto chceme mať túto stavbu pod kontrolou. Každý týždeň sledujeme postup prác a akékoľvek aj malé veci chceme riešiť, aby k oneskoreniu nedošlo,“ uviedol Martin Erdössy, generálny riaditeľ ŽSR.
Autor: Peter Lengyel