Z mesta Považská Bystrica prešli zriaďovateľské kompetencie na Deutsch-Slowakische Akademien, dcérsku spoločnosť nemeckého vzdelávacieho združenia EBG/ Europäische Bildungswerk für Beruf und Gesellschaf. O doterajších skúsenostiach s novým zriaďovateľom sme sa porozprávali s riaditeľkou Súkromnej základnej školy DSA Natašou Kováčovou.
Ako hodnotíte prínos nového zriaďovateľa po prvých mesiacoch spolupráce ?
- Zmena zriaďovateľa predstavuje zásadný zásah do fungovania školy. O to viac, že v našom prípade sme prešli pod súkromnú vzdelávaciu spoločnosť. Medzi kvalitatívne zmeny zaraďujem nový spôsob komunikácie na úrovni vedenie školy a zriaďovateľ, tiež neformálne stretnutia a akcie. Tie majú silný motivačný účinok, zoznamujú so stratégiou a aktuálnymi procesmi v škole, prezentujú výsledky a predstavujú úlohy a ciele pre najbližšie obdobie. Pozitívne hodnotím aj možnosť výmeny skúseností a spolupráce v rámci samotnej DSA, keďže táto spoločnosť získala na Slovensku k dnešnému dňu zriaďovateľské kompetencie už na piatich súkromných stredných odborných a základných školách. Zároveň treba vyzdvihnúť výhody, ktoré škola získala tým, že sa stala súčasťou medzinárodnej vzdelávacej skupiny. Mohli sme absolvovať pracovný pobyt v Magdeburgu v centrále EBG - materskej spoločnosti nového zriaďovateľa DSA. Počas návštevy sme navštívili viaceré centrá pre vzdelávanie a povolanie. Napríklad centrum pre združené vzdelávanie s prepojením základnej a strednej školy, stredné odborné vzdelávacie stredisko pre duálne vzdelávanie ako aj centrum pre vzdelávanie dospelých. Mali sme možnosť vidieť prácu učiteľov s deťmi v súkromnej materskej škole, kde sa usilujú od začiatku viesť deti k čo najväčšej samostatnosti. Dozvedeli sme sa aj potešujúcu správu, že po absolvovaní povinnej školskej dochádzky by naši najúspešnejší žiaci v prípade záujmu mohli pokračovať v štúdiu na nemeckej strednej škole. Zaujímavé možnosti štúdia ponúka v tejto súvislosti inštitúcia Europäisches Studienkolleg der Wirtschaft. Až osem percent jej študentov pochádza zo zahraničia. Pozitívne hodnotím aj to, že sme súkromnou školou, ktorá nevyberá školné.
Ako sa prejavil príchod nového súkromného zriaďovateľa priamo na škole a medzi žiakmi ?
- Rozširovanie siete súkromných škôl je prirodzenou reakciou na situáciu na trhu so vzdelaním. Pre súkromné školy je typické uplatňovanie marketingových princípov a aj preto sa marketing školy pre nás v súčasnosti stáva naliehavou potrebou. V súčinnosti so zriaďovateľom dopĺňame konkrétnu ponuku služieb v dvoch úrovniach, a to vzdelávacie a doplnkové, aby čo najlepšie spĺňala požiadavky cieľových rodín a zároveň školu dokázala pozitívne odlíšiť od iných škôl. Vzdelávacie služby budú zahŕňať najmä určenie obsahu učiva, vzdelávacích metód, kvality učiteľov, prístupu učiteľov k žiakom, systému hodnotenia a informovania rodičov o pokrokoch ich dieťaťa, cieľov, ktorých splnenie škola prostredníctvom vzdelávania deklaruje, ďalších služieb spojených so vzdelávaním. Cieľom našej reformy by malo byť získanie nových kompetencií pre žiakov, konkurencia v obsahu a forme vzdelania, vyššia autonómia školy. Doplnkové služby zahŕňajú školské výlety a exkurzie, možnosti záujmového vzdelávania, existujúce krúžky v škole, školské súťaže, výmenné vzdelávacie pobyty žiakov, kultúrno-spoločenské a športové podujatia pre žiakov a rodičov. K ponuke služieb patrí aj reklama, poradenstvo, dostupnosť, možnosti participácie žiakov a rodičov na vedení školy a podobne. Potešujúca je však vízia, že žiaci sa do budúcnosti môžu tešiť lepším službám a vyššiemu štandardu. No a pretože nám nejde len o vyučovanie encyklopedických vedomostí, rozšíreným produktom pre našu školu bude napríklad orientácia na praktické a zážitkové vzdelávanie, špeciálnu jazykovú prípravu, prípravu na povolanie. Veľký dôraz budeme klásť na polytechnické vzdelávanie a podporu športových aktivít v rámci celej medzinárodnej skupiny. Dôležitá je pre nás zmena komunikácie so svojím okolím, zameriavame sa na vytváranie vhodných vzťahov s verejnosťou, budovanie vzťahov s rodičmi, firmami či tretím sektorom.
A keďže končí obdobie 1. polroka, treba spomenúť viaceré aktivity pre našich žiakov, do ktorých sa škola zapojila v spolupráci s novým zriaďovateľom. Boli to mnohé školské a mimoškolské akcie a podujatia ako napríklad októbrové slávnosti, atraktívne zimné tvorivé dielne, vianočné podujatia. Zorganizovali sme tiež Deň otvorených dverí pre detí materských škôl. Podnetné pre deviatakov a ich rodičov bolo stretnutie s výchovnými poradcami stredných škôl zamerané na oblasť profesijnej orientácie žiakov. Veľký ohlas u našich žiakov mala beseda s popredným slovenským spisovateľom detskej literatúry Romanom Bratom. K obľúbeným vzdelávacím workshopom pre žiakov patrili okrúhle tréningové stoly, ktoré boli zamerané na komunikáciu, asertivitu a tímovú prácu. V súvislosti s výučbou cudzích jazykov sme sa zapojili do Európskeho dňa jazykov. Naši najlepší žiaci sa tešili z pobytu v rekreačnom zariadení v Závadke nad Hronom, ktoré patrí materskej spoločnosti nového zriaďovateľa, spoločnosti EBG. Náš zriaďovateľ podporuje aj neformálne vzdelávanie žiakov formou exkurzií. Žiaci 2. stupňa navštívili Múzeum holokaustu v Seredi, expozíciu Slovenského technického múzea v Košiciach, Oravský hrad, Viedeň a Schonbrunn. Nezastupiteľné miesto v škole má program podpory detskej participácie a rovesníckeho vzdelávania nazvaný Škola priateľská k deťom. Nové formy vzdelávania prináša aj mimoškolský projekt Žiacky parlament, ktorý podporuje spoluprácu účastníkov vzdelávania pri riešení zložitejších úloh. Osobitne by som chcela pripomenúť slávnostnú akadémiu k 25. výročiu vzniku našej školy, na ktorej sa zúčastnili najvyšší predstavitelia Trenčianskeho samosprávneho kraja a mesta Považská Bystrica.
Aké plány a zámery má vedenie školy na najbližšie mesiace?
- Chystáme sa na úpravu vnútorných priestorov, čaká nás maľovanie chodieb. V koordinácii s novým zriaďovateľom pripravujeme investície do technického vybavenia tried. Popri učebniach špecializovaných na výučbu jazykov, prírodovedných predmetov či informatiky budeme zriaďovať učebňu techniky. Už na jar sa môžu žiaci tešiť na výučbu cudzích jazykov realizovanú modernou metódou jazykovej prípravy tzv. e-learning, založenú na konverzácii s rovesníkmi na partnerských školách v Nemecku, pričom sa bude využívať forma videokonferencií. Zriaďovateľ takisto finišuje v analýze výchovno-vzdelávacieho procesu ako aj technickej prevádzky školy, aby sa mohla postupne napĺňať stratégia rozvoja školy postavená na troch už spomínaných základných pilieroch: rozšírená výučba jazykov, polytechnické vzdelávanie a podpora športových aktivít v rámci celej medzinárodnej skupiny. Našich pedagógov čaká ponuka školení, ktoré budú môcť absolvovať, aby zriaďovateľ - spoločnosť DSA - podporil ich odborný a profesijný rast.