SLAVNICA. Vyšetrovanie úradu trvalo vyše pol roka. Skúmal všetky okolnosti, ktoré mohli spôsobiť zrážku lietadiel. Pri vyšetrovaní pomáhal aj kamerový záznam od kameramana, ktorý mal pôvodne snímať parašutistov pri hromadnom zoskoku, a tiež telefón jedného pilota.
Siedmi neprežili
Letecká tragédia sa stala vlani 20. augusta nad Červeným Kameňom. V dvoch lietadlách, ktoré vyštartovali zo slavnického letiska, sedeli okrem skúsených pilotov aj parašutisti. Chystali sa na nácvik spoločného zoskoku, ktorým chceli prekonať doterajší rekord. Namiesto toho však bojovali o holý život. Haváriu neprežilo z tridsiatich ôsmich ľudí sedem. Príčinu nehody zisťoval Letecký a námorný vyšetrovací úrad. Vyšetrovanie trvalo zhruba osem mesiacov.
Fotil lietadlo pred ním
Zo záverečnej správy úradu vyplýva, že príčinou nehody bola nepozornosť 45-ročného pilota druhého lietadla. Ešte pred letom sa podľa svedkov piloti oboch lietadiel dohodli, že budú dodržiavať stometrovú vzdialenosť. Tú však 45-ročný pilot lietadla, ktoré letelo vzadu a nižšie, nedodržal. „Vertikálny i horizontálny rozostup lietadiel musí byť minimálne 50 metrov. Pilot sa však snažil čo najviac priblížiť k druhému lietadlu. Namiesto toho, aby sa naplno pri tomto manévri venoval riadeniu, fotil mobilom lietadlo pred ním,“ informoval člen odbornej vyšetrovacej komisie Juraj Gyenes.
Čo nasledovalo?
Gyenes taktiež vysvetlil, čo spôsobilo neadekvátne priblíženie sa lietadiel k sebe. „Keď sa lietadlá k sebe veľmi priblížia, má to vplyv na ich ovládateľnosť. Nastane vzájomné pôsobenie a obtekanie, pôsobí vír vrtúľ, aj koncových oblúkov a krídel a lietadlá sa začnú nasávať k sebe. Táto sila bola taká silná, že sa dalo veľmi ťažko zabrániť zrážke.“Podľa záverečnej správy Leteckého a námorného vyšetrovacieho úradu si druhý pilot uvedomil, že sa dostal do nebezpečnej situácie a snažil sa jej vyhnúť prudkým manévrom, aby sa od lietadla pred ním vzdialil. To sa mu už nepodarilo, keďže boli blízko seba. Došlo k zrážke a následnej katastrofe.
Traja parašutisti neprežili
Piloti oboch lietadiel zrážke už nedokázali zabrániť. Zo všetkých síl sa potom snažili udržať vo vzduchu, aby parašutistom poskytli dostatok času na vyskočenie. Dvom, ktorí sedeli v lietadle, ktorého pilot zapríčinil zrážku, sa to však nepodarilo. Podľa Gyenesa išlo o parašutistov, ktorí sedeli pri dverách. Keď do nich vrazilo krídlo druhého lietadla, zrejme sa zranili a upadli do bezvedomia. Zachránili sa tak iba pätnásti.Z druhého lietadla stihlo vyskočiť všetkých sedemnásť parašutistov, avšak jeden z nich mal uvoľnený padák. Keď ho pri zoskoku otvoril, padák odletel. Záložný už nestihol otvoriť a rýchlosťou 220 kilometrov za hodinu dopadol na zem. Neprežili ani štyria piloti, ktorí sa snažili lietadlá nasmerovať mimo obývanú časť Červeného Kameňa. Našťastie sa im to podarilo.
Je to rarita
Letecké nešťastia sa vo svete stávajú. Dochádza aj k zrážkam lietadiel vo vzduchu. Ako však letecký vyšetrovateľ povedal, o podobnom prípade, ako sa stal v Červenom Kameni, nevie. „Myslím, že je to svetová rarita, aby k zrážke došlo preto, lebo pilot fotografoval pred ním letiace lietadlo z čo najmenšej vzdialenosti.“
Možno sa pokúsia znova
Patrik Minar z Prešova bol organizátorom zoskoku a sedel v lietadle, ktorému náraz odtrhol chvost. „Konečne sa nám podarilo zozbierať ľudí, ktorí by rekord skočili. Žiaľ, nepodaril sa nám ani prvý zoskok. Chlapci určite spravili všetko pre to, aby sme sa mohli zachrániť, najmä z druhého lietadla. Naše rotovalo, nebolo možné s ním nič urobiť,“ povedal po nehode.Vtedy naznačil, že v budúcnosti sa možno opäť vrátia k pokusu o rekord. „Ak budú mať iní záujem, skúsime rekord skočiť na ich počesť v presne ten istý dátum. Bude to na ich pamiatku,“ doplnil.
Polícia prípad neuzavrela
Leteckým nešťastím sa zaoberá aj polícia. Vlani v auguste začala trestné stíhanie pre prečin všeobecného ohrozenia. Podľa krajskej policajnej hovorkyne Eleny Antalovej zatiaľ vyšetrovanie nie je ukončené. „Čakáme na výsledky znaleckého posudku,“ dodala.