Inštitút objektívnych kontrol platí už dlhodobejšie. Dostal sa už do povedomia vodičov, resp. jazdia zodpovednejšie?
- Objektívna zodpovednosť je zisťovanie priestupkov v cestnej premávke bez toho, aby polícia vodiča zastavila. V prípade priestupku dostane pokutu majiteľ, resp. držiteľ vozidla. Či sa tento spôsob kontroly už dostal do povedomia vodičov? Ťažko povedať, to nech posúdia čitatelia. Považskobystrický okresný dopravný sa tento rok zapojil v okresoch Považská Bystrica a Púchov do štyridsiatich celoslovenských kontrol a v rámci nich sme zistili 214 správnych deliktov. Z nich k 30. novembru už bol v 193 prípadoch vydaný rozkaz, ostatné sú v štádiu rozpracovania. Celková výška pokút je zatiaľ 17 196 eur, čiže priemerne 89 eur. A ak to mám povedať konkrétnejšie, tak v okrese Považská Bystrica bolo vyriešených 112 deliktov v celkovej sume 10 023 eur, v okrese Púchov 81 deliktov v celkovej sume 7173 eur.
Máte aj rekordérov?
- Vždy sa nejakí nájdu. Aj u nás. Napríklad na ceste II. triedy pri Šebešťanovej prekročil vodič rýchlosť o 27 km, pokuta 99 eur. Ďalší jazdil po Okružnej v Považskej Bystrici namiesto 50-kilometrovej rýchlosti 92-kilometrovou, pokuta 342 eur. Ešte väčším rekordérom je vodič na miestnej komunikácii na Hlinách v Považskej Bystrici, kde prekročil rýchlosť o 48 kilometrov, pokuta 402 eur. Výška pokút je stanovená zákonom, za prekročenie rýchlosti je od 15 eur až do 798 eur.
Nie vždy je vodičom majiteľa alebo držiteľ vozidla. Keď im ale príde pokuta, zaplatia ju?
- V prípade, že ju neuhradia, je postúpená na exekučné vymáhanie, a v tom prípade narastie o niekoľko desiatok percent. Na druhej strane, ak ju uhradí do 15 dní od doručenia, považuje sa uhradenie 2/3 z vyrúbenej sumy za celú sumu. Pri objektívnej zodpovednosti je pre vodičov výhodou, že priestupok sa nezapisuje do karty vodiča, čiže im nehrozí v prípade troch závažných porušení cestnej premávky v priebehu dvanástich mesiacov predvolanie na preskúšanie z pravidiel cestnej premávky.
Na adresu policajtov idú neraz aj slová kritiky, že nie sú tam, kde by boli potrební. Platí aj v prípade považskobystrického okresného riaditeľstva, ako na celom Slovensku, že je nedostatok policajtov?
- Vieme o tom, ale treba si uvedomiť, že nemôžeme byť všade. Pre výkon služby máme relatívne dostatočný počet príslušníkov, ale pociťujeme potrebu získať do našich radov posily. Aj u nás platí, ako na celom Slovensku, že už dlhší čas bol stabilizovaný stav. Ten ale vždy predchádza obdobiu prirodzeného úbytku, čiže odchodu na výsluhový dôchodok. Preto potrebujeme kolektív omladiť.
Prečo podľa vás nemajú mladí ľudia záujem o prácu policajta? Sú náročné kritériá na prijatie?
- Na trhu práce je silná konkurencia a tiež, že u mladých ľudí je dosť častá fluktuácia. U polície je síce zaručený kariérny rast, ak je príslušník aktívny, má záujem o prácu a dosahuje výsledky, ale ide o dlhodobejší proces prispôsobený dĺžke služby.
Pokiaľ ide o podmienky prijatia, každému uchádzačovi sú vysvetlené. V podstate ide o štyri základné podmienky – fyzický a psychologický test, skúška zo slovenského jazyka a zdravotná prehliadka. Ak je uchádzač v prijímacom konaní úspešný, môže byť v krátkom čase prijatý. Posilniť potrebujeme najmä útvary poriadkovej polície, ktoré sú akousi štartovacou čiarou pre všetkých novoprijatých príslušníkov. Naučia sa tam všetky znalosti, ktoré potrebujú pri výkone služby nielen u poriadkovej polície, ale i dopravnej či kriminálnej. Uchádzačovi stačí stredoškolské vzdelanie s maturitou, ostatné sa naučí v policajnej škole v Pezinku, a ak má záujem môže získať aj vysokoškolské vzdelanie.