POVAŽSKÁ BYSTRICA. Jozef Jágrik spôsobil vážnu dopravnú nehodu 17. novembra 2013 na ceste pred Domanižou. Zomreli pri nej dvaja ľudia, ďalší dvaja sa zranili ťažko.Okresný súd o treste rozhodol vlani v apríli. Proti rozsudku sa odvolal. Trest bol podľa neho prísny, chcel, aby mu krajský súd uložil primeraný trest na slobode. Prípadom sa minulý týždeň zaoberal krajský súd.
Nezvládol riadenie
Jozef viezol v aute svojho brata a jeho priateľku do Žiliny. Išli smerom na Rajec. Do cieľa však už nedošli. Jozef vo veľkej rýchlosti pred Domanižou v pravotočivej zákrute nezvládol riadenie svojho Audi Quatro RS5, dostal šmyk a narazil do protiidúceho peugeota, ktorý riadil bývalý motocyklový pretekár Dušan Kocian. Zrážka mala tragické následky. Vážnym zraneniam na mieste nehody podľahol Jozefov brat i Dušan Kocian. Spolujazdkyne v oboch autách sa zo zranení liečili niekoľko mesiacov.
Námietky obžalovaného
Poldruha roka po nehode sa Jozef Jágrik dozvedel výšku svojho trestu na okresnom súde. Bol obžalovaný z prečinu usmrtenia a ublíženia na zdraví závažnejším spôsobom. Jozef sa priznal a oľutoval následky svojho činu. Namietal však právnu kvalifikáciu skutku. Podľa jeho názoru nešiel takou rýchlosťou, aby skutok bol spáchaný závažnejším spôsobom konania, teda porušením dôležitej povinnosti uloženej mu podľa zákona. Tvrdil, že síce nešiel deväťdesiatkou, čo je maximálne povolená rýchlosť, ale ani nejakou extrémnou rýchlosťou.
Vyjadrenie znalca
Jeho tvrdenie vyvrátil súdny znalec z odboru dopravy. Ako technickú príčinu dopravnej nehody uviedol zhodne so znaleckým posudkom nesprávne vedenie vozidla. „Na vozidlo jednak pôsobila rýchlosť a jednak tzv. bezpečnostný systém ESP. Ale systém ESP má za úlohu takéto krízové situácie vyriešiť. V prípade, že by ESP nemal zapnuté, resp. by nepracovalo, vozidlo by jednoducho z cesty vyletelo. Práve systém ESP mu potom zablokoval zadné kolesá, v snahe vyrovnať veľký uhol natočenia v zákrute, ako aj nerovnosť terénu, keď sa dostal s vozidlom mimo vozovky, a to malo potom za príčinu rotačný pohyb vozidla. Vodič už potom nedokázal zareagovať na vzniknutú situáciu,“ uviedol znalec.Rýchlosť vozidla sa podľa neho dala určiť podľa vysunutého krídla, ktorým bolo vozidlo vybavené a dáva sa do činnosti od rýchlosti 120 km za hodinu, zasúva sa pri rýchlosti pod 80 km za hodinu. V čase nehody zasunuté nebolo. Podľa znalca išlo auto preto rýchlejšie ako 120 km za hodinu. Ako medznú rýchlosť pre bezpečný prejazd zákrutou pred miestom nehody stanovil 113 až 138 kilometrov za hodinu. Zároveň dodal, že pri dodržaní povolenej maximálnej deväťdesiatkilometrovej rýchlosti by auto stabilitu nestratilo a zrejme by ani nedošlo k nehode.
Rozsudok okresného súdu
Po vypočutí znalca i svedkov súd uznal Jozefa Jágrika za vinného zo spáchania prečinov usmrtenia a ublíženia na zdraví závažnejším spôsobom. „Obžalovanému uložil nepodmienečný trest odňatia slobody v trvaní 3 roky so zaradením na výkon trestu do ústavu s minimálnym stupňom stráženia. Zároveň obžalovanému uložil trest zákazu činnosti riadiť motorové vozidlá na 6 rokov,“ informoval hovorca krajského súdu Roman Tarabus. Trestný zákon stanovuje trest odňatia slobody na dva až päť rokov. Jozef sa proti rozsudku odvolal. O jeho odvolaní rozhodoval krajský súd minulý týždeň. Pojednávania sa Jozef nezúčastnil, požiadal, aby sa verejné zasadnutie konalo v jeho neprítomnosti. „Senát krajského súdu zmiernil trest odňatia slobody na dva roky nepodmienečne. Prihliadol na spoločenskú záruku, ktorú za obžalovaného ponúkli jeho spolupracovníci, dobré hodnotenie osoby obžalovaného a tiež na dohodu obžalovaného s poškodenými o náhrade majetkovej aj nemajetkovej ujmy,“ doplnil informácie Tarabus. Zákaz riadiť motorové vozidlá zostal v pôvodnej výške.
Nebola to prvá nehoda
Jozef už jednu tragickú nehodu spôsobil, a to v roku 2005. Zomrel pri nej 24-ročný muž. Okresný súd v Plzni mu vtedy vymeral podmienečný 8-mesačný trest so skúšobnou dobou na dva roky.O jeho rýchlej jazde hovorí aj 16 pokút za rýchlosť, ktoré dostal od roku 2006.